Mielőtt belevágnál a dollármilliókat érő elképzelésed megvalósításába, állj meg egy pillanatra, és tedd fel magadnak a mindent eldöntő 15 kérdést!

Az óráid értékét ugyan át tudod váltani valamennyi pénzzé, de az ötleteidet akár milliókká. Amikor felvillan benned egy ötlet, amely nem hagy nyugodni, tudd, az az, amiért érdemes cselekedned! Na de hogyan?

Más oldalról azt is tudjuk, hogy az ötlet kevés. Minden a megvalósításon múlik. Az első kérdések vonalvezetőként vihetnek az úton.

1. Valódi problémát oldasz meg?

A szükségesség mindig is fontos alapja a sikernek. Őszintén válaszold meg magadnak: hogyan segíti az ötleted az emberek életét, spórol meg nekik pénzt, energiát?

Amennyiben nem oldasz meg valós problémákat, úgy jó eséllyel csak egy tapasztalattal leszel gazdagabb.

A legnagyobb lehetőségek a probléma álcájával mutatkoznak meg. Oldj meg egy problémát. Nem attól leszel vállalkozó, ha alapítasz egy céget, hanem ha segíteni tudsz másoknak.

2. Kik és hogyan oldják meg ugyanezt a problémát?

Minden esetben nézz szét alaposan a piacon. Ha nemzetközi viszonylatban gondolkozol, akkor pedig több nyelven is. Nem csak angolul működhetnek cégek…

Én annak idején egy nemzetközi kezdeményezésemnél pontosan ezt a hibát követtem el. Utólag derült ki, hogy német nyelven működik már egy iparági óriás, ami – mint nem várt tényező – megbillentette az egész eredeti koncepciót.

Egyszerű, de nagyszerű lehetőség a Google Translate, ha más nem áll rendelkezésedre, és gyakorlatilag a legfontosabb élő nyelveken tudsz rákeresni a riválisaidra.

3. Mennyire egyedi a lehetőséged?

Mekkora újítást hozol a piacra? Elég különleges ahhoz, hogy megérintse az embereket? Új a perspektíva amiben gondolkodsz? Bátran hasonlítsd magad össze minél több piaci szereplővel!

4. Mekkora a versenyelőnyöd?

A riválisokat tisztáztad, és azt is, mennyire különbözöl. Most ezeken alapulva fel tudod mérni a versenyelőnyödet.

Alaposan mérd fel, milyen USP-vel (unique selling proposition) rendelkezel, amely megkülönböztet és előnybe helyez téged a többiekkel szemben.

5. Mekkora a piac?

1 000, 10 000, 100 000, 1 000 000 fő? Nagyon fontos, hogy reálisan mérd fel – attól, hogy becsapod önmagad, még nem lesz nagyobb a bevételed, sőt, csak nagyobbat bukhatsz!

Ezt követően a szegmentálás lesz a feladatod, ami majd a marketing résznél lesz kulcsfontosságú. Ha éttermet nyitsz, célközönséged lehet a 20 éves egyetemista lány, és az 50 éves férfi vállalkozó is, azonban nem kommunikálhatsz hozzájuk ugyanolyan stílusban.

6. Mennyire érett a piac?

Előfordul, hogy a statisztikák mind egy irányba mutatnak, és még a számítások is igazolják a terved. Ennek ellenére nem ritka, hogy a való életben még sincs igény az elképzelésedre.

Ha korábban már valaki megpróbált hasonló dolgot, mint a tiéd, de megbukott, vagy megrekedt, két dolog történhetett: vagy nem megfelelően csinálták, vagy éretlen a piac. Innentől a te bölcsességeden múlik a küldetésed.

7. Hová tart az iparág? Hogyan néz ki 10 év múlva? Növekszik, vagy csökken?

A mai világban szinte nem létezik stagnálás. Annyira pörög a gazdaság, és maga az élet, hogy az egyetlen biztos tényező manapság a változás.

Ha valami csökken, nem probléma, mert valami miatt teszi azt, ami azt jelenti, egy másik oldal viszont nő.

Ha 10 éve megnéztük volna a telefontrendeket, egyértelműen kiderült volna, hogy egyre többet fogunk rajta netezni, vagy megnézzük, hogy mennyivel nő az okos TV-k száma, látható, hogy a YouTube, streamek, stb, idővel átvehetik a mainstream csatornák szerepét.

8. Mennyibe kerül az indulás?

Ez egy olyan rész, ahol a legtöbbet fogsz hazudni magadnak, és ahol a legtöbbet hibázhatsz. Hajlamosak vagyunk vagy túlgondolni, vagy éppen alulbecsülni.

Ezen a ponton mindenképpen minél több releváns embertől kérj tanácsot!

9. Melyek a lehetséges akadályok a piacra lépéskor?

Engedélyek, bejelentések, kizárólagosságok, egyéb jogi körülmények és megoldandó helyzetek? Nem ritka, éppen ezért itt is érdemes szakemberek segítségét kérni!

10. Mennyire vagy hiteles a területen?

tumblr_static_tumblr_static_640_4.jpg

Ügyvédként nyitsz pékséget, vagy éppen bukott vállalkozóként tartasz önfejlesztő tréningeket? Nehéz terep… Olyan tevékenységet végezz, amit szeretsz, amiben otthonos mozogsz, amelyhez ténylegesen értesz.

Nem a siker a boldogsághoz vezető út. A boldogság hozhatja meg a sikert. Ha szereted, amit csinálsz, akkor lehetsz sikeres.

11. Ismersz olyanokat, akik segíteni tudnak az induláskor?

Tipikus jelenség az általam csak “Lone Ranger”-effektusnak hívott viselkedés. Az egyetlen hibája a magányos farkas üzemmódnak, hogy nem hatékony. 

Ha nincs iparági ismerősöd, akkor vedd fel a kapcsolatokat szervezetekkel, klubokkal, ahol jó eséllyel találkozhatsz hasonló beállítottságú emberekkel!

Ha gyorsan akarsz haladni, menj egyedül. Ha messzire akarsz jutni, tedd csapatként.

12. Az új üzleted hozzásegít az életcéljaidhoz?

Mindig tarts szem előtt egy nagy képet, és ahhoz igazíts minden egyes lépést!

A cél az, hogy olyan életet élj, ahonnan nem vágysz szabadságra!

13. Milyen jövedelem, illetve haszon várható?

A pénzügyi terv csalafinta szerető. Egy számokkal megtöltött Excel-táblázat önmagában még nem pénzügyi terv. Itt tanultam meg, hogy érdemes bizonyos témákban profi segítségét kérni.

A legfontosabb az, hogy a teljesen természetes kiadásokon felül – ügyvédi munkadíj, könyvelő, marketing, fejlesztés, és így tovább … – tegyél félre a nem várt kiadásokra is. Azzal szoktunk számolni, hogy a tervezett kiadások minimum 25%-át még hozzáadjuk, mert mindig vannak meglepetések.

14. Mennyi idő, míg rentábilis lesz? Kibírod addig?

A precíz pénzügyi tervednek köszönhetően tökéletesen látható, mikor fordul át a történet valódi sikersztorivá. Itt majd mérlegelni kell a jelenlegi helyzetedhez képest, megéri-e, illetve, kibírod-e addig?

15. Milyen hatással lesz az életedre?

tumblr_mgd8bbvbj71qz84n6o1_1280_1.jpg

Itt tegyél félre mindent. Egy őszinte pillanat erejéig mérd fel, min változtathat az ötlet megvalósulása.

A pénzügyi vonatkozáson felül mennyi időt követel tőled? Kellő időd lesz a családodra, barátaidra? Mennyi stresszel, kockázattal fog járni? És összességében? Minden hatást figyelembe véve megéri megvalósítani?

A siker az, amikor szereted magad, szereted, amit csinálsz, és szereted, ahogy csinálod.

– Maya Angelou