Richard Branson és a Virgin módszer: egy boldog vállalkozó titka

Ki ez az ember? Angol, 1950-ben született, 16 éves korában otthagyta az iskolát. Mindenféle üzlete volt: magazin, repülőgépek, vonatok, szállodák, űrutazás.
Összesen 400 cég! Sikeres is, 5 milliárd dollár körüli vagyont hozott össze. Nem olyan rengeteg pénz, de állati jól szórakozik közben. Rekordokat dönt, trópusi szigeteket gyűjt, és mindenféle őrültséget csinál. Na de mi a titok?

A könyv elején van egy sztori: Richard Branson régóta gondolkodott rajta, hogy könyvet ír. Ahogy nekikezdett, gondolta körülnéz a piacon, mi a helyzet a témában. Az Amazon keresőjében 93467 találatot talált a “menedzsment irodalom” keresésre. Majd végiggondolta, hm, mit is csinálok én tulajdonképpen? Elvégre én nem csak menedzsere vagyok a cégemnek. Rövid gondolkodás után rákeresett a következő kategóriára: “Remekül szórakozni fantasztikus emberekkel, mint egy nagy család egy nagymértékben diverzifikált nemzetközi cég felépítése közben”. Nem volt találat, illetve most már van: egy darab. Innen már talán sejthető, hogy mi is lesz ez a titok. Na de mit tanulhatunk egy nagyon gazdag, boldog és elégedett vállalkozótól?

1. Figyelj oda!

A négy pontunkat a könyv négy nagyobb fejezete után neveztem el. Az első pedig az odafigyelés elfelejtett művészetéről fog szólni.

Amikor az ifjú Richard Branson 16 éves korában megpattant a jó hírű magániskolából, ahová járt, a környezete nem kezelte túl jól a dolgot. Mindenki azt gondolta, hogy éppen eldobja a jövőjét és valami őrültségbe kezd. Nos ez így is volt, eldobta azt a jövőt, amit szántak neki, az eredmény pedig utólag egyértelművé teszi a döntést.

Az első biznisz a ‘Student’ magazin megalapítása volt (érdekes párhuzam, hogy mi is egy bloggal indultunk, nemde?), ami hamar nagy népszerűségre tett szert. Ahogy az ifjú Richard egyre komolyabb interjúalanyokkal tudott leülni beszélgetni (Beatles, Rolling Stones tagok például) rá kellett jönnie, hogy egyszerre kell kellemes társalgónak, ügyesen kérdező riporternek és gyorsan jegyzetelő írnoknak is lennie, hiszen akkoriban a hangrögzítő eszközök még elég silányak voltak. Az interjúk megtanították rá, hogy hogyan kezelje az embereket, hogy hogyan figyeljen hatékonyan, és hogy mindig mindenről készítsen jegyzeteket.

Odafigyelni hihetetlenül értékes tudás. Az ötletek kiaknázásánál, az emberek felvételénél és megtartásánál, láthatjuk egy birodalom tud akár jegyzetfüzetekre épülni!

Sztori #1 Az ember, akit jegyzetelésért ütöttek lovaggá

Sir Stelios Haji-Ioannou 1995-ben Richard Branson Görögországban adott elő a légi közlekedés lehetőségeiről. A hallgatóság soraiban egy nagyon szimpatikus fiatalember roppant intelligens kérdéseket tett fel. Ő kérdezett egyedül, de rengeteget és nagyon pontosan. Olyan jókat kérdezett, hogy az előadás végén Richard Branson kollégáihoz fordult. Ki ez az ember? Hogyan tudnánk megszerezni valamelyik cégünk számára? A válasz némileg meglepő volt. A kérdező egy dúsgazdag tengeri szállítmányozással foglalkozó ciprusi család örököse Stelios Haji-Ioannou volt, aki máshogy hasznosította képességeit, mintsem felcsapott volna Virgin csapattagnak. Létrehozta az easyJet fapados légitársaságot, saját jogon is elképesztően gazdag lett, a királynő pedig 2006-ban lovaggá ütötte a vállalkozó szellem fejlesztéséért. És természetesen jegyzetelésért.

2. Tanulj!

Nincs olyan sikeres vállalkozó, aki ne tudna új dolgokat tanulni, és nincs olyan sikeres vállalkozás sem, ahol ne férne el még némi innováció. A Virgin cégcsoport mindig nagy örömmel állt bele a Dávid kontra Góliát szituációkba, ahol Richard Branson iparági óriásokkal mérte össze az erejét. És, hogy mi a trükk az egészben? Az új játékszabályok megteremtése, a fixnek gondolt keretekből való kitörés.

Góliát a saját szakterületén bárkit agyonvert volna, közelharcban nem volt senki hozzá fogható. Abban a pillanatban viszont, hogy Dávid is képbe került, aki közelharcban valóban nem volt nyerő, de a harc összességét megnyerte. Ez az úgynevezett parittya faktor a vállalkozásoknál is működik. Meg kell találni, hogy mivel tudunk többek lenni, mint az iparágunk Góliátjai.

Richard Branson és a Virgin módszer: egy boldog vállalkozó titka

Richard Branson: magazin, repülőgépek, vonatok, szállodák, űrutazás. Összesen 400 cég! 5 milliárd dollár körüli vagyon, és állati jól szórakozik közben. Rekordokat dönt, trópusi szigeteket gyűjt, és mindenféle őrültséget csinál. Na de mi a titok?

Közzétette: Business & Café – 2018. május 2.

Sztori #2 Dávid kirándul a mobilpiacra

Az ezredforduló környékén Richard Branson és a Virgin csapat újabb kalandra indult, mégpedig a mobiltelefonpiacok világába. A cél egyszerű volt, egy rosszul működő piac, amit ismét meg kell reformálni. Ebben az időben a szolgáltatók monopol helyzetben elképesztően előnytelen szerződéseket varrtak az ügyfeleik nyakába. “Mintha az aláírásával csak a gyerekei felügyeleti jogáról nem kellett volna lemondania az embernek.” Semmit sem tudtak az iparágról, csak annyit, hogy dinamikusan fejlődik, az egész világon egyre nagyobb szerepet kap, és egyszerűen nem létezhet, hogy egy ilyen területen ne érje meg egyszerűbb, átláthatóbb, olcsóbb, felhasználóbarát szolgáltatást kínálni.

Hogy épül fel egy ilyen terv Richard Branson fejében? Megszületett az ötlet, megvizsgáltatta a tanácsadóival, elcsábította a cégéhez a két legjobb szakértőt a legnagyobb riválisától, és már sínen is volt a projekt! Nem untatnék senkit az unalmas technikai részletekkel, de egy kedvező változás a szektor szabályozásában, a radikálisan új szolgáltatási minőség és stratégia kiemelkedő eredményekhez vezetett. Nagyjából 10 év alatt a Virgin Mobile egy jól fejlett Dáviddá cseperedett a maga 4 millió vásárlójával és éves 6 milliárd fontos forgalmával. Az eredmény is igazolja a ‘bransoni’ elveket. Az eredeti 50 millió font körüli befektetés a különböző felvásárlásoknak köszönhetően 1 milliárd fontot hozott.

3. Nevess!

Nagyon elgondolkodtató a könyvnek az a sora, amiben Richard Branson azon elmélkedik, milyen szomorú, hogy emberek tömegei élnek a végre péntek jelmondat szerint a megélhetéssel töltve idejüket, ahelyett, hogy azt éreznék az életük minden pillanata fontos, az életük minden pillanata számít, az életük minden pillanata értékes és megismételhetetlen.

Jól élni az életünket azt is jelenti, hogy jól éljük az életünket. Boldogan, élvezve azt amit csinálunk. A vállalkozó élet számunkra ezt az életet jelenti, de hiszem, hogy bárki meg tudja találni az életében azt a területet, ami hatással van rá.

Sztori #3 Őrülten jó PR?

Richard Branson mindenféle képtelen kalandba is keveredik. Imád őrültségeket csinálni, és ez a cégének is nagyon jót tesz. Kiváló PR fogások ezek, a sajtó mindig türelmetlenül várja mi lesz a következő húzás. Voltak már itt hőlégballonos, vitorlás, és kötélmászó kalamajkák is, de következzen az egyik személyes kedvencünk.

2010-ben hősünk és Tony Fernandes az AirAsia légitársaság tulajdonosa fogadást kötöttek. Amelyikük csapata jobban teljesít a Forma 1 konstruktőri versenyén, megnyeri a fogadást. A tét pedig nem más, mint hogy a vesztes légiutas kísérőként fog felszolgálni a nyertes légitársaságának egyik járatán.

Lement a verseny, aminek az eredményét már ismerjük. Richard Branson kisminkelve, vörös kosztümben, de azért körszakállal kávét, teát és narancslevet szolgált fel az AirAsia London-Kuala Lumpur járatán. A repülő helyjegyeit jótékonysági céllal elárverezték, a sztorit pedig még sok-sok évvel később is emlegetjük. És, hogy ez őrültség vagy kiváló reklám? Kit érdekel, ha egyszer ennyire élvezi?

4. Vezess!

Embereket vezetni komoly felelősség és megtiszteltetés is egyszerre. A Virginnél alapelv, hogy mindenki felvételénél a szenvedélyt keresik, és ha megvan valakiben, akkor törekednek rá, hogy ez a szenvedélyes illető a lehető legtovább tudjon maradni az adott vállalatnál. Az újabb ‘bransoni’ bölcsesség a következőképpen hangzik: csak olyan embereket vegyünk fel akiben megbízunk, akikről el tudjuk képzelni, hogy majd fontos feladatokat töltenek be egy napon.

A Virgin cégek sikere az emberek elkötelezettségén múlik. Embereket előtérbe helyező vállalati kultúra és személyes fejlődés. Az emberek olyanok mint a növények. Ha beszélünk hozzájuk az nem feltétlen hat, de ha gondoskodunk róluk, hogy megkapják a szükséges körülményeket szépen tudnak fejlődni. És itt mindent meg is kapnak. Az egyik alapelv, amit azt hiszem a diplomagyűjtő keleten lassan itt az ideje átvennünk. “A felvételkor a hozzáállás számít, a képzésről majd mi gondoskodunk!”

Sztori #4 A Google Oxygen Projekt: Miért mondanak fel?

A Google egy roppant érdekes kutatást végzett azzal kapcsolatban, hogy miért is mondanak fel az emberek a munkahelyükön. A kutatást Richard Branson hivatkozási alapként kezeli könyvében, hogy miért fontos embereket előtérbe helyező vállalati kultúrát építeni a cégünkön belül, tegyünk most így is.

Röviden összefoglalva a Google összeszedte a három leggyakoribb okot, hogy miért mondanak fel az emberek a munkahelyükön, és a következő megállapításra jutottak:

  1. Nem tudtak azonosulni a vállalat küldetésével és\vagy az egyéni teljesítményüket nem tartották fontosnak
  2. Nem jöttek ki a munkatársaikkal vagy nem tudták őket tisztelni
  3. Úgy gondolták rettenetes a főnökük

És, hogy mi az igazán érdekes ebben az egészben? Nem volt benne az első háromban a nem fizetnek meg eléggé szempont! Az emberek nem (csak) pénzre vágynak. Azt szeretnék, ha a munkahelyükön, ahol néha több időt töltenek, mint az otthonukban, megbecsülnék őket, törődnének velük, szeretnék őket, és még jól is érezhetnék magukat.

Remélem közelebb tudtuk hozni hozzád a Virgin titkot, a boldog és sikeres cég építésének receptjét. Ránk nagy hatással volt, bízunk benne, hogy te is megtalálod benne az inspirációd!

Egy Richard Branson gondolattal búcsúzunk: “Csak kezdd el! Ha meg sem próbálod, garantáltan nem fog összejönni!”

2018-05-03T23:11:05+00:00 2018. május 04|Facebook élő|

About the Author:

Mondd el a véleményed!