Pénteken Kulcsár Tibor konzultációján jártunk, ahol rengeteg hasznos tippet kaptunk a vállalkozásunkkal kapcsolatban. Hogy működik? Tibor elmondja, amit gondol és aztán BÁRMIT kérdezhetsz tőle a biznisszel kapcsolatban. Most elmesélem mit mondott az ötletekről.

Egy jó ötlet nélkülözhetetlen az üzletedhez. Oké, köszi nem segítettél túl sokat. Milyen a JÓ ötlet? Na ez itt a kérdés!

1. Valós igény van rá?

Sok vállalkozás ott bukik el, hogy az ötlet, amit kitalált nem valós. Nem objektíven közelítik meg a problémát, és ezzel alá is írták a saját halálos ítéletüket. Na de hogy legyek objektív? Nagyon egyszerű a válasz, Tibor szavaival élve:

Üzletemberek vagyunk. Számunkra az objektivitás mérőszáma a forint.

Innentől kezdve már csak egy dolgot kell kérdezned magadtól az ötleteddel kapcsolatban.

Te adnál ezért pénzt?

Ha a válasz nem, a történet véget is ért.

2. Letűnő igények

Van valami, megy, de aztán megszűnik rá az igény. Lehet, hogy megy még egy darabig, de már nem érdemes befektetned pénzt, időt és energiát és mire elindul a vállalkozás, már vége is lesz a történetnek. Biztos, hogy a te sztorid nem egy ilyen letűnő igény?Gőzgépet gyártani egy időben a világ egyik legjobb, leginnovatívabb területe volt. MA már nem szállnál be ugye?

3. Fizetőképes kereslet

Tibor mindjárt bele is vágott a közepébe:

Mondok is egy gyors példát. Nyissuk Rolls-Royce kereskedést! Valós igény? Persze, mindenki szeretne. Letűnő? Az soha nem tűnik le, örökre divatos marad. Van rá fizetőképes kereslet? Hány embernek van 150 milliója egy Rolls-Royce-ra? Ja, az nem soknak.

Mindig járd körbe alaposan ezt a kérdést, ven-e kereslet, és ha igen, mekkora! Lehet, hogy el tudsz adni egy Rolls-Royce limuzint, de szalont ebből még nem fogunk tudni nyitni az biztos!

4. Hosszútávú igény

Mindig úgy vagyunk vele, hogy oké, ez megvan, de megint jön egy csavar a dologban! Egy dolog, hogy valós igény, hogy nem letűnő igény, de vajon hosszútávon van-e rá fizetőképes kereslet? 5-10-20 év múlva is lesz-e rá igény?

Következzen a saját példám: a Kulcs-Softba annak idején azért mertem belevágni, mert tudtam, hogy amíg a világ világ, ügyviteli szoftverre szükség lesz. Hosszútávon van rá igény. És így kell tenned a saját tevékenységedben is, ahol meg kell vizsgálod, hogy mennyire lesz hosszútávon valós az az igény.

5. Ne legyen kitalált igény

Nem baj, ha egy igény kitalált, de tudni kell, hogy ahhoz, hogy valamit beleverjünk az emberek fejébe, iszonyatos tőke kell. A világ tökéletesen megvolt Coca-Cola nélkül, de az elmúlt 150 évben annyiszor láttuk annyi generáción keresztül, hogy szép lassan a kitalált igény (az emberek igyanak cukros, élénkítő löttyöt) átalakult valós igénnyé.

Így kell vizsgálnod a te ötletedet is, az emberek tudnak róla, hogy megoldás kell egy adott problémájukra, és tudnak fizetni is érte. Tibor szoftveréért tudtak fizetni a cégek 1989-ben, és szükségük is volt egy olyan megoldásra, amivel tudják kezelni a számlázásukat. Az igény valós volt, a termék sikeres lett!

6. Összefoglalás

Ha van egy jó ötleted, menj végig ezen a kis checklisten akár a cikk segítségével: Valós az ötletem?

  • Nem letűnő igény?
  • Van rá fizetőképes kereslet?
  • Hosszútávú az igény?
  • Biztos hogy valós igény? Nem kitalált igény?

Ha az ötleted még mindig jó, jöhet az üzleti terv! De az már egy következő cikk..

A szerző

Battay Máté
Battay Mátészerkesztő
Médiavállalkozó, PhD hallgató, okleveles kommunikátor és tanácsadó.