Hogyan kell üzleti tervet írni?

Mire jó egy üzleti terv? Hogyan érdemes nekilátni a feladatnak? Mik az alapok? Lássuk!

Te és a barátod elutaztok hétvégére. Megvan az ötlet: odautaztok, próbáltok minél kisebb összegből kijönni, és még közben jól is akarjátok érezni magatokat.

A barátod viszont fenntartásokkal kezeli az ötletet. Nem hiszi, hogy rád bízhatja a vezetést, mivel egyikőtök sem tudja az utat.

Te úgy gondolod, a te terved a legmegfelelőbb. Már csak meg kell győznöd a barátodat. Mivel tudod leginkább?

Mutatok neki egy térképet a konkrét úttal, hotellel, várható utazási és érkezési idővel.

Szenvedélyesen mesélek neki a víziómról, és győzködöm, hogy bízzon bennem.

Az üzleti terv nem csak arról szól, hogyan jutunk el A-ból B-be. Időegységek segítségével megmutatja, hol állsz a mérföldköveid, egyes céljaid elérésével.

Vízió: segít fenntartani a motivációt, választ ad arra, miért csináljátok

Stratégia: az egyes lépések és megvalósulások a sikerhez vezető úton

Vezetői összefoglaló: one-pager, egy oldalas konklúzió amit tudsz mutatni leendő és meglévő üzlettársaknak, partnereknek, befektetőknek

1. Feláll a szupercsapat!

Foglald össze, kikre lesz szükséged! Akár társak, akár alkalmazottak (ügyvezető, marketinges, étteremvezető, séf, takarító, stb.).

Hol helyezkedik el az üzleted?

Milyen képességekre van szükség az egyes posztokon?

2. Piacelemzés

Piacelemzés

Hogyan és hol találkozik a célközönséged és a szolgáltatásod szükségessége? Milyen problámá(ka)t oldasz meg, amit a versenytársaid nem? Milyen módon éred ezt el (innováció, gondolkodásmód, minőség, hozzáadott értékek)?

Nézz szét, hogyan néz ki a piac!

  • Épp csökken, épp növekszik?
  • Felfelé törekszik a trend, vagy épp laposodik?
  • Miért hiszel épp ebben a területben?
  • Várható olyan változás, ami előnyös, vagy épp lehetőségként szolgál?
  • Akár technológiai, jogi, társadalmi?

Kik lesznek a versenytársaid?

  • Amikor piacra lépsz, akaratlanul egy ringben találod magad – de kikkel állsz szemben?
  • Hogyan oszlik meg a torta?
  • Ki hogyan részesedik belőle?

Kiket szólítasz meg?

  • Írd fel a célközönséged néhány jellemzőjét!
  • Demográfia, pszichográfia (az emberek pszichológiai sajátosságainak csoportosítása), személyiségtípusok.
  • Mekkora közönség lehet ez?
  • Miért alkalmasak potenciálisan a vásárláshoz?

3. Checklistre fel!

Írd össze, milyen engedélyekre, jogi dokumentumokra, bejelentésekre van szükséged!

  • Kik a társaid, milyen arányokban osztoztok!
  • Az egyes tevékenységeket ki látja el, és milyen feladatkörökkel bír!
  • Melyek azok a fontos részletek, amelyeket mindenképp meg kell érteni a vásárlóidnak veled kapcsolatban – amelyeket nagyon erősen kell tudani velük?
  • Milyen kutatásokat végeztem és milyen eredményekkel szolgált?

4. Marketing & Sales

Hogyan vezetem be a piacra? Milyen lesz a bevezető kampányom és ajánlatom? Mi az a legfőbb szolgáltatás, termék, amivel kezdek és melyek amelyek még ráérnek és nem fontosak – amelyek most még nem hoznak annyit, amennyi energiába kerülne az összesre figyelnem?

Milyen a brand identity (márka identitás)?

Hogyan tudom elősegíteni, hogy megtaláljanak az emberek?

Milyen módon szólítom meg őket?

Milyen hangnemben kommunikálok?

Milyen szín és vizuális világot választok?

Hogyan tudom itt is megkülönböztetni magam a versenytársaktól?

Hogyan tudom bemutatni a legelőnyösebben a termékem/szolgáltatásom?

Milyen stratégiai együttműködéseket kötök?

Megállapodok jutalékos rendszerben értékesítőkkel?

Milyen disztribútori hálozatot hozok létre?

5. Pénzügyi terv

Vizsgáljuk meg, milyen források állnak rendelkezésre! Ezek meddig tartanak ki? Mire elég? Mire lesz szükség az induláshoz, és mire a jövőben? Milyen eszközöket muszáj beszereznem, melyeket elég majd a bevételből? Egy tökéletes világban milyen befektetések lennének hasznosak? Miket kérnék befektetőktől, és miért?

Írd össze ezeket a kiadásokat egy havi és negyedéves bontású táblázatban! Ezekhez párosíts várható (és pesszimista) bevételi számokat! Vezess egy olyan sort is, ahol látod a nyereséget, valamint azt, hogy áll a pénzállományod, hogy tudd, mikor hogy fogsz állni hozzávetőlegesen.

Írd össze, milyen pénzügyi eredményekre van szükség feltétlenül ahhoz, hogy biztos lábon állj! Mi az a minimum eladás, amire szükséged van? Hogyan érheted el?

  • Mikor kell kiszállnod?
  • Mikor kell fejlesztened?
  • Próbáld meg minél vizuálisabban is megjeleníteni ábrák, grafikonok segítségével!

Kis gyorsítósáv

Mi a vállalkozásod neve? Milyen terméket, szolgáltatást értékesítesz? Ki a célközönséged? Mi az üzleti célod?

Mint láthatod, nem kevés információra van szükséged, de ez így jó! Fontos, hogy ne ess át a ló túloldalára, ne akarj 5-10 évekre előre tervezni, mert szinte lehetetlen. Játszhatsz a gondolattal, de ne ragaszkodj túl görcsösen hozzá, mert az élet változik.

Tóth Patrik
Tóth Patriklapmenedzser
Vállalkozó, médiaszakember, üzleti blogger, és tanácsadó. A Golden Brothers Zrt. teljeskörű médiafeladatokat ellátó full-service ügynökségnek tulajdonosa, és vezérigazgatója.
2018-11-13T10:22:21+00:00 2018. november 16|Üzlet|

About the Author:

Mondd el a véleményed!