A pihenés nagyon fontos. Kisimítja az idegeket, feltölt, megihlet. A legfontosabb szempont viszont ebben az esetben is az, hogy megtaláljuk a helyes mértéket, és módot.

1. Alvás

A pihenés szinonimájaként is tekintek rá, pedig azért nem teljesen így van. Az biztos, hogy a kipihent ember megfelelő mennyiségű és minőségű alvást tudhat magáénak.

Az alvás alapvetően szükséges a szellemi és fizikai alapállapotunk visszaállításához, ezért érdemes figyelni bizonyos körülményekre. Én a könnyebb áttekinthetőség kedvéért, két csoportra bontottam azokat a tényezőket amik befolyásolják az alvás minőségét, ezek pedig a külső a testünktől elménktől független és a belső, fizikailag-mentálisan befolyásolható tényezők.

Külső tényezők:

  • az ágy: kinek kemény kell, kinek puhább – a minőségi alváshoz viszont minőségi ágy kell
  • mikroklíma: alváskutatók szerint, a relatíve hidegebb, kevéssé párás, (meglepő módon) csendes, és sötét környezet a legalkalmasabb a pihentető alváshoz.
  • nyugalom: telefonok lehalkítva, laptopok jó messzire elpakolva, csak semmi stresszforrást kérem!

Belső tényezők:

  • koffein és egyéb serkentők: a jó öreg délutáni kávé, a jó öreg pohár esti ital mind-mind rontják az alvás minőségét. Érdemes figyelni az este bevitt folyadékokra, hogy még véletlen se zavarjanak minket álmunkban.
  • alváshoz készülődve: nincs is jobb, mint egy kis telefonnyomkodás, laptopozás, vagy tévézés elalvás előtt, de ezek a tevékenységek csökkentik a szervezetben a melatonin szintjét, ami az alvásban egy fontos szerepet betöltő hormon.
  • rendszeresség: ha valakinek van módja, feltétlen alakítson ki magának fix rendszert az alvásban, sokkal hatékonyabb a pihenés, ha az agy fel tud készülni rá.

2. Óvd az agyad!

A szellemi frissesség megőrzésének számos módja létezik. Bár az irodalma tengernyi, mindenki számára alkalmazható módja nincs. Amit a statisztika viszont bizonyít, hogy a mediterrán jellegű étrend – hideg vízi halak előnyben -, a testmozgás, a dohányzás elhagyása, napi egy-két csésze kávé, a tanulás, a nyelvtanulás, időnként egy pohár jó minőségű ital kimondottan jót tesz mindenki szellemi képességeinek.

További hasznos tartalomra vágysz? Csatlakozz Facebook Zárt csoportunkhoz, ahol olyan tartalmakat is megosztunk, amit csak egy szűk közönség láthat. Ne maradj le róla!

3. Pihenés ≠ bulizás

Természetesen minden egyénfüggő és szubjektív, de alapvető tévhit, hogy a bulizás a kikapcsolódás (pihenés) egy formája lenne. Ha valaki belehúz a szombat estébe, nagy valószínűséggel a vasárnap megy a kukába, ami viszont lehetetlenné teszi a kipihent állapotot hétfő reggelre. Éppen ezért fontos kitalálnod azt, hogy mi az a minőségi kikapcsolódás, ami feltölt téged.

A lényeg, hogy inspiráljon. Lehet az festészettől (Churchill egyik kedvence) kezdve, a bogárgyűjtésen át (David Rockefeller legkedvesebb szabadidős elfoglaltsága), a favágásig bezárólag (Kocsis Zoltán zongoraművész-karmester hobbija) bármi.

+1. Amikor csak egyedül kellene lazítanod kicsit

Márai Sándor szerint egy évben két hétre legalább el kell dobni minden munkát, és csak a pihenésre fókuszálni. Néha viszont elérkezünk az életünk olyan viharos szakaszaihoz, amikor csak a higgadt mérlegelés, és a problémák lehetőség szerinti megoldása hozhat igazi pihenést.

…életed veszélyes és viharos pillanataiban, hogy a nagy feszültségeket nem tudod elviselni, az emberi kapcsokon és kapcsolatokon lazítani kell, máskülönben törik és szakad minden. Ilyenkor dobjál félre mindent: munkát, emberi vonatkozásokat, életrendet, s bízzad magad a sorsra és a viharra.

Minden életben és minden életszakaszban kerekednek ilyen viharok, mikor mindaz, ami addig kötés volt, nem bírja ki a szenvedélyes indulatok viharának feszítését. Lazíts és várjál. Reggelre eláll a vihar.

Márai Sándor,

A szerző

Battay Máté
Battay Mátészerkesztő
Médiavállalkozó, PhD hallgató, okleveles kommunikátor és tanácsadó.