A pihenés nagyon fontos. Kisimítja az idegeket, feltölt, megihlet. A legfontosabb szempont viszont ebben az esetben is az, hogy megtaláljuk a helyes mértéket, és módot.

1. Alvás

A pihenés szinonimájaként is tekintek rá, pedig azért nem teljesen így van. Az biztos, hogy a kipihent ember megfelelő mennyiségű és minőségű alvást tudhat magáénak.

Az alvás alapvetően szükséges a szellemi és fizikai alapállapotunk visszaállításához, ezért érdemes figyelni bizonyos körülményekre. Én a könnyebb áttekinthetőség kedvéért, két csoportra bontottam azokat a tényezőket amik befolyásolják az alvás minőségét, ezek pedig a külső a testünktől elménktől független és a belső, fizikailag-mentálisan befolyásolható tényezők.

Külső tényezők:

  • az ágy: kinek kemény kell, kinek puhább – a minőségi alváshoz viszont minőségi ágy kell
  • mikroklíma: alváskutatók szerint, a relatíve hidegebb, kevéssé párás, (meglepő módon) csendes, és sötét környezet a legalkalmasabb a pihentető alváshoz.
  • nyugalom: telefonok lehalkítva, laptopok jó messzire elpakolva, csak semmi stresszforrást kérem!

Belső tényezők:

  • koffein és egyéb serkentők: a jó öreg délutáni kávé, a jó öreg pohár esti ital mind-mind rontják az alvás minőségét. Érdemes figyelni az este bevitt folyadékokra, hogy még véletlen se zavarjanak minket álmunkban.
  • alváshoz készülődve: nincs is jobb, mint egy kis telefonnyomkodás, laptopozás, vagy tévézés elalvás előtt, de ezek a tevékenységek csökkentik a szervezetben a melatonin szintjét, ami az alvásban egy fontos szerepet betöltő hormon.
  • rendszeresség: ha valakinek van módja, feltétlen alakítson ki magának fix rendszert az alvásban, sokkal hatékonyabb a pihenés, ha az agy fel tud készülni rá.

2. Óvd az agyad!

A szellemi frissesség megőrzésének számos módja létezik. Bár az irodalma tengernyi, mindenki számára alkalmazható módja nincs. Amit a statisztika viszont bizonyít, hogy a mediterrán jellegű étrend – hideg vízi halak előnyben -, a testmozgás, a dohányzás elhagyása, napi egy-két csésze kávé, a tanulás, a nyelvtanulás, időnként egy pohár jó minőségű ital kimondottan jót tesz mindenki szellemi képességeinek.

3. Pihenés ≠ bulizás

Természetesen minden egyénfüggő és szubjektív, de alapvető tévhit, hogy a bulizás a kikapcsolódás (pihenés) egy formája lenne. Ha valaki belehúz a szombat estébe, nagy valószínűséggel a vasárnap megy a kukába, ami viszont lehetetlenné teszi a kipihent állapotot hétfő reggelre. Éppen ezért fontos kitalálnod azt, hogy mi az a minőségi kikapcsolódás, ami feltölt téged.

A lényeg, hogy inspiráljon. Lehet az festészettől (Churchill egyik kedvence) kezdve, a bogárgyűjtésen át (David Rockefeller legkedvesebb szabadidős elfoglaltsága), a favágásig bezárólag (Kocsis Zoltán zongoraművész-karmester hobbija) bármi.

+1. Amikor csak egyedül kellene lazítanod kicsit

Márai Sándor szerint egy évben két hétre legalább el kell dobni minden munkát, és csak a pihenésre fókuszálni. Néha viszont elérkezünk az életünk olyan viharos szakaszaihoz, amikor csak a higgadt mérlegelés, és a problémák lehetőség szerinti megoldása hozhat igazi pihenést.

…életed veszélyes és viharos pillanataiban, hogy a nagy feszültségeket nem tudod elviselni, az emberi kapcsokon és kapcsolatokon lazítani kell, máskülönben törik és szakad minden. Ilyenkor dobjál félre mindent: munkát, emberi vonatkozásokat, életrendet, s bízzad magad a sorsra és a viharra.

Minden életben és minden életszakaszban kerekednek ilyen viharok, mikor mindaz, ami addig kötés volt, nem bírja ki a szenvedélyes indulatok viharának feszítését. Lazíts és várjál. Reggelre eláll a vihar.

Márai Sándor,

A szerző

Battay Máté
Battay Mátészerkesztő
Médiavállalkozó, PhD hallgató, okleveles kommunikátor és tanácsadó.